|   Történelem oktatás a Lovassy László Gimnáziumban A történelem munkaközösség iskolánk nagyobb 
létszámú közösségei közé tartozik. 
Az oktatás alapórákon kívül tehetséggondozó 
szakkörök keretében zajlik. A tananyag beosztása: 
   
    | 
 | négyosztályos képzés | Ötosztályos képzés |   
    | 9. évfolyam  | heti 1, 5(+0, 5 társ. ismeret modul) óraAz őskortól a X. század történelméig
 | Bevezetés a történelembe |   
    | 10. évfolyam  | heti 2 óraA XI -XVII. Század történelme
 | heti 1, 5(+0, 5 társ. ismeret modul) óraAz őskortól a X. század történelméig
 |   
    | 11. évfolyam  | heti 3 óraA XVIII. Századtól 1914-ig
 | heti 2 óra A XI -XVII. század történelme
 |   
    | 12. évfolyam  | heti 3 óra1914-től napjainkig
 | heti 3 óra A XVIII. századtól 1914-ig
 |   
    | 13. évfolyam | - | heti 3 óra1914-től napjainkig
 |  A 11/12. illetve a 12/13. évfolyamokon a kétszintû 
  érettségire felkészítõ csoportok (maximum 
  25 fõ) már nem osztálykeretben tanulják a történelmet. 
  A tárgy a középszintû érettségi vizsgára 
  készít fel. Az emelt szintû képzés esetében 
  az óraszám heti 2 órával még kiegészül. 
  Az új ismeretek tanítása mellett a régebbi témák 
  ismétlésére, szintézisére is sor kerül 
  mindkét szinten. Az emelt szintû érettségire elõkészítõ 
  csoportok választását azoknak ajánljuk, akik történelembõl 
  felvételiznek, vagy még bizonytalanok ugyan a pályairányukban, 
  de hajlandók képzettségüket növelni a tárgyból.   Amennyiben a tanuló a középszintre felkészítõ 
  csoportból az emelt szintû képzésre átjelentkezik, 
  szintemelõ vizsgát kell tennie. Ennek témaköreit a 
  szaktanár és a munkaközösség határozza 
  meg. A történelem tanítás szempontjából 
  a követelmények, tankönyvek évfolyamonként egységesek. Sokan vesznek részt tanulmányi versenyeken, 
  pályázatokon. Nemcsak a részvételi arány 
  nagy, az eredmények is magukért beszélnek. Évrõl évre nõ a történelembõl 
  felvételizõk száma (a végzõsök 30-40 
  százaléka). A tárgyból felvett tanulók létszámával 
  elégedettek lehetünk. A szakköröket versenyekre való intenzív 
  felkészítés céljából szervezzük 
  fõképp. A gyengébb tanulók számára 
  felzárkóztató foglalkozásokat szervezünk, ha 
  szükséges (és ha van rá igény). Fontosnak tartjuk a helytörténet, helyi földrajzi 
  ismeretek tanítását, valamint a Magyarországon élõ 
  nemzetiségek és kisebbségek kultúrájának, 
  földrajzi környezetének megismerését. A városban 
  található állandó és idõszakos kiállítások, 
  múzeumi és levéltári gyûjtemények jó 
  lehetõséget kínálnak a tanórán szerzett 
  ismeretek kiegészítésére. A Laczkó Dezsõ 
  Múzeum többször ad lehetõséget szervezett keretek 
  között múzeumi órák megtartására. 
  Diákjaink gyakori látogatói a Megyei Könyvtárnak 
  és a Megyei Levéltárnak is.
 A 2000-2001-es tanévtol a belvárosi temetoben 48'-as honvédsírokat 
  is (Cseresnyés Sándor és Farkas Lajos sírjai) gondozunk.
 Külön említést érdemel azonban 
  a német nemzetiségi tagozat, ahol a történelem 
  tanítása egy osztályon belül 2 csoportban, német 
  nyelven folyik történelem - német szakos tanár irányításával. 
  A tanulók 10. évfolyam végén belsõ vizsgát 
  tesznek, ami sokat segít az ismeretek rendszerezésében, 
  a majdani érettségire való felkészülésben. A 2003/4-es tanévben az Oktatási Minisztérium rendelete 
  szerint elkészült az új Pedagógiai Program iskolánkban, 
  melynek részeként a "Történelem és állampolgári 
  ismeretek" tantárgyi program, tanterv és tanmenet is átdolgozásra 
  került. A 2004/5-ös tanévtõl e program szerint tanítjuk 
  a tárgyat. 
 Földrajz oktatás a Lovassy László Gimnáziumban  Az 1994/95-ös tanévig a történelem 
  munkaközösség keretein belül mûködtünk. 
  A megalakulás okai között szerepelt, hogy a munkaközösség 
  létszáma növekedett, valamint így önálló 
  munkaközösségként mûködve hatékonyabbá 
  vált a munka. Ekkor alakítottuk ki az önálló 
  szaktantermet is (206-os terem), melyben interaktív tábla 
  is segíti az oktatást. A 2003/2004-es tanév elején 
  a földrajz szaktanterem felvette Laczkó Dezsõ nevét. 
  Iskolánk volt tanára, munkásságával nagyban 
  hozzájárult a környék geológiai és régészeti 
  kutatásaihoz. Nevéhez fûzõdik számtalan addig 
  ismeretlen õskövület felfedezése, pl. többek között 
  a Placochelis placodonta az egyetlen ismert fogas teknõs maradványainak 
  megtalálása a veszprémi márgarétegekben, 
  vagy a balácai romok körüli ásatások megindítása. 
  Munkásságát bemutató tablók megtekinthetõk.  A szaktanteremben egy kõzet - és ásványgyûjteményt 
  is létrehoztunk Bereginé Simon Ágnes tanárnõ 
  és pár lelkes diák (Kiss Gabriella, Ónodi Zsolt, 
  Lõrincz Nóra, László Andrea) közremûködésével.  A 2001/02-es tanévben pályázunk egy Európa 
  Sarok megszervezésére is, több információ állhat 
  így a diákok és tanárok rendelkezésére 
  az Európai Unióról. A pályázatban 
  az akkori 11. e osztály nagy része vett részt, Bereginé 
  Simon Ágnes tanárnõ segítségével. 
  A pályázat sikere folytán nyert pénzbõl (az 
  akkori 26-os, ma 108-as tanterembõl) EU termet alakítottunk ki 
  a 2003/4 - es tanévben. Valamint a 2003/4-es tanévtõl kezdve 
  több Európai Uniós ismeretet oktatunk a diákoknak, 
  melyek modulként épülnek be a 10. évfolyam földrajz 
  és 12./13. évfolyamok történelem valamint a 12. évfolyamok 
  társadalomismeret tantárgyak tananyagába. Több tanulmányi versenyen, pályázaton 
  szerepelnek sikerrel diákjaink. (mellékelve a versenyeredményeink 
  részben). A tehetséggondozásra nagy hangsúlyt 
  fektetünk. Minden évben vannak versenyzõink, pályázatot 
  író diákjaink. Páran felvételiznek is földrajzból 
  (tanári szak, geográfia, geológia szakok). Sokan választják 
  a földrajzot érettségi tárgyként. Számukra 
  külön foglalkozásokat tartanak a szaktanárok. A 2001/2002-es tanévtõl bevezetésre került 
  kerettanterv egy kicsit módosított az eddigi oktatás 
  rendszerén. Elõtérbe kerültek a hagyományos 
  regionális földrajz mellett az aktuális gazdasági- 
  és gazdaságpolitikai események, környezetvédelem, 
  globalizáció, valamint az Európai Uniós ismeretek. A 2003/2004-es tanévben az Oktatási Minisztérium 
  rendelete szerint elkészült az új Pedagógiai Program 
  iskolánkban, melynek részeként a Földrajz tantárgyi 
  program, tanterv és tanmenet is átdolgozásra került. 
  A 2004/2005-ös tanévtõl e program szerint tanítjuk 
  a tárgyat. A tananyag beosztása: 
   
    | 
 | négyosztályos képzés | Ötosztályos képzés |   
    | 9. évfolyam  | heti 2 óra Általános természetföldrajz
 | heti 3 óra (a biológia, kémia fizika tantárggyal 
        együtt, a tanterv máshol szerepel) Természetismeret
 |   
    | 10. évfolyam  | heti 1,5 + 0,5 óra társadalomismeret modulÁltalános társadalomföldrajz (és gazdasági ismeretek)
 | heti 2 (ill. matematika és informatika 
        tagozaton 1, 5) óra Általános természetföldrajz
 |   
    | 11. évfolyam  | - | heti 1,5 + 0,5 óra társadalomismeret modulÁltalános társadalomföldrajz (és gazdasági ismeretek)
 |  Fontosnak tartjuk a Magyarországon élõ 
  nemzetiségek és kisebbségek kultúrájának, 
  földrajzi környezetének megismerését. A német 
  nemzetiségi tagozaton erre külön figyelmet fordítunk. 
  A tagozaton a tantárgyat német nyelven tanulják a tanulók. A kétszintû érettségire (12/13. évfolyamon) 
  felkészítõ csoportokat indítunk (maximum 25 fõ). 
  A középszintû vizsga teljesítéséhez is 
  (!) erre az óraszámok csökkenése és a követelményrendszer 
  miatt feltétlenül szükség van. Az elõrehozott érettségi vizsgára islehetõséget 
  adunk.
 A tehetséges tanulók számára szakköri foglalkozásokat, 
  tanulmányi versenyekre (OKTV, Lóczy L. Országos Földrajzverseny, 
  Földtani Örökségünk" pályázat) 
  való felkészítéseket tartunk.  Részt veszünk tantárgyhoz kapcsolódó iskolai 
  rendezvények szervezésében, pl. Föld Napja, Víz 
  világnapja, környezetvédelemmel kapcsolatos feladatok, EU 
  rendezvények, stb. A tantárgyi követelmények, tankönyvek, topográfiai 
  követelmények évfolyamomként egységesek. *
			
			*
 © 2019. Lovassy László Gimnázium, Veszprém |